Ny kost og træning

I de seneste år er der kommet mere og mere fokus på at leve et sundt liv. Man skal spise mere grønt, spise mindre rødt kød og man skal bevæge sig mere. Det er noget som jeg har taget til mig, specielt her det sidste halve års tid. Det startede egentlig helt tilbage i 2018 da jeg en dag vågnede op med ondt i ryggen. Efter en god snak med en massør begyndte jeg at bevæge mig mere. I starten var det bare nogle korte gåture, nogle gange med min kone, og andre gange alene. Det er lige så stille blevet til mere og mere bevægelse i hverdagen, og en sundere kost. Jeg er jo som I ved en ældre herre og jeg kan ærligt sige at jeg føler mig nærmest yngre og yngre for hver dag der går. Jeg vil derfor gerne give nogle råd videre som gør min hverdag mere sund og aktiv.

Når man hører ordet træning, bliver man lidt bange, og tænke at nu skal man ned i det lokale træningscenter og okse rundt, det er der ikke nogen grund til. Man kan nemt træne fornuftigt derhjemme og bruge ens kropsvægt som en belastning i stedet for vægte og maskiner – det er det jeg gør.

Hvis man så gerne vil have nogle ting man kan bruge til at træne med, vil jeg råde jer til at starte med en træningsmåtte. Så skal man ikke træne direkte på gulvet.

Et andet godt træningsudstyr som er billigt og nemt at bruge, er elastikker. De kan bruges til så mange forskellige øvelser, og dem har jeg virkelig fået glæde af. Man kan også købe nogle håndvægte. De kan også bruges til mange forskellige og gode øvelser, de er dog lidt dyrere end elastikkerne. Jeg laver en masse forskellige øvelser, som jeg har søgt mig frem til på internettet.

Inden du begynder at træne, vil jeg råde dig til at tænke over, hvad du vil have ud af din træning. For mig var det bare at kunne bevæge min krop bedre og få mere energi i hverdagen. Jeg havde intet mål om at tabe mig, eller få større overarme. Det er vigtigt at tænke over inden man starter, fordi så bliver man ikke skuffet.

En anden ting som virkelig har hjulpet mig meget, er at jeg har lavet en regel som hedder ”to dagsreglen”. Den regel har jeg også fundet på internettet. Mange som begynder at træne starter for hårdt ud og kører derfor død i det. ”To dagsreglen” er simpel og alle kan overholde den. Der må nemlig max gå to dage mellem jeg laver noget aktivt. Det vil sige hvis jeg træner mandag behøver jeg, ifølge ”to dagsreglen” ikke at lave noget aktivt igen før torsdag. Derfor er det blevet en vane at træne, og nu gør jeg det nogle gange i ugen helt uden at bruge min regel.

Udover at træne er konen og jeg begyndt at spise mere sundt. Tanken kan opstå: ”Åhh nej, skal jeg leve af linser og rugbrød uden smør?”. Nej det du skal du selvfølgelig ikke. Vi har lavet nogle små ændringer, som har gjort en stor forskel, på vores kostvaner.

Vi spiser mere varieret end vi tidligere har gjort. Det gør vi blandt andet ved at finde en sund opskrift to gange om ugen og så prøve at lave den. Så spiser vi også fisk mindst én gang om ugen og vælger oftest fuldkorn, samt magert pålæg og kød. Men vi husker også at leve livet – Vi får bl.a. god mad, hvis vi er ude og spise. I weekenderne kan det også sagtens blive til en god bøf og dessert.

Jeg håber du har fået noget inspiration til et sundere og mere aktivt liv. Det har gjort meget godt for mig.